…czyli o ukrytych kosztach czających się w pakietach i abonamentach BHP dla firm

Szkolenia BHP, kursy pierwszej pomocy oraz zapewnienie pracownikom określonych standardów bezpieczeństwa pracy wymagane są od każdego pracodawcy. Stąd też na rynku wiele firm oferujących usługi związane z BHP, w tym także kompleksową obsługę w atrakcyjnych pakietach miesięcznych lub rocznych. Jak jednak wybrać dobrze, zapewniając sobie spokój, a jednocześnie nie dać się wciągnąć w niepotrzebne, dodatkowe koszty?

Uwaga na ukryte koszty!

Jak wybrać najlepszą ofertę BHPPrzede wszystkim trzeba dokładnie przeczytać ofertę. Wiele firm oferuje niską stawkę za poszczególne pakiety (nawet 100 zł), by później zażądać dodatkowych opłat za prowadzone szkolenia, konsultacje, dojazd, ocenę ryzyka zawodowego i inne działania, które są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa pracującym. Ukryte koszty są jednym z często stosowanych chwytów – w trakcie realizacji umowy nagle okazuje się, że mimo posiadanego „abonamentu” (który miał zapewnić pełną obsługę firmy), trzeba dopłacać za każdą czynność z osobna. Jeżeli zsumować ponoszone koszty okazuje się, że oferta, która na pierwszy rzut oka była najkorzystniejsza, szybko staje się zdecydowanie niekorzystna. A wraz z nią zaczynają się problemy, bo przecież za zerwanie umowy przed terminem pewnie też są jakieś horrendalne kary…

Zawikłane pakiety

Wybierając ofertę warto więc dokładnie zainteresować się co zostało wliczone w pakiet. Im więcej warunków i komplikacji przy wyliczaniu należności za obsługę BHP firm, tym większe prawdopodobieństwo, że coś z nią jest „nie tak”, a ukryte koszty czają się między wierszami. Niejednokrotnie okazuje się, że owszem, pierwsze szkolenie BHP za darmo, ale następne liczone są już po cenie z cennika lub też korzystna cena obowiązuje przy ocenie ryzyka zawodowego dla przynajmniej 10 stanowisk (a pojedyncze są trzy raz droższe…). Godne zaufania są te firmy, które jasno mówią, czego można oczekiwać w ramach określonego abonamentu. Jeżeli specjaliści potwierdzają, że wykonają w jego cenie szkolenia BHP, poprowadzą kursy zawodowe i będą sprawowali kompleksowy nadzór BHP nad bezpieczeństwem pracy w firmie (bez spełnienia żadnych warunków dodatkowych) to nie ma miejsca na „gwiazdki”, opisywane poniżej drobnym druczkiem. Zakres usług BHP jest jasno określony i dokładnie wiadomo, czego można oczekiwać, zawierając taką umowę, a pełny nadzór BHP oznacza rzeczywiście pełny nadzór BHP, a nie wybrane jego elementy.

Własne potrzeby

Decydując się na współpracę, warto również sprawdzić, czy zaproponowane warunki są korzystne dla naszej firmy. Czy naprawdę potrzebujemy aby specjalista BHP spędzał u nas co tydzień 6 godzin w wyznaczonym odgórnie terminie? Wypadki, zdarzenia losowe wymagające interwencji są nie do przewidzenia. Może więc ważniejsze jest, by firma BHP była dyspozycyjna 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, niż wyznaczała terminy, w których może zająć się naszą sprawą? Podobnie jest z zakresem usług oferowanych w ramach pakietów. Może wcale nie potrzebujemy zaawansowanych ocen oddziaływania środowiskowego, które są wliczone w cenę? Bez sensu przecież płacić za coś, z czego się i tak nie skorzysta. Wiele firm stosuje taką taktykę, umieszczając w pakietach usługi BHP, które wykonuje się rzadko lub wcale, a usługi, z których na pewno skorzystamy (np. szkolenia okresowe) lub te, które mogą być z dużym prawdopodobieństwem potrzebne (np. dokumentacja do wypadku przy pracy) nie są wliczone. Oznacza to każdorazowo dodatkowe koszty, do zapłacenia poza umową!

Dojazdy

Kolejnym elementem, który może być kosztowny, są dojazdy. Niektóre firmy liczą dodatkowo wszystkie podróże (łącznie z zaplanowanym przyjazdem specjalisty do firmy), a stawki ustalane są z dużą dowolnością. W ofertach warto więc poszukać tej, która zapewnia obszar, gdzie dojazd nie jest płatny (np. 30km od Warszawy), a dalsze odległości rozliczane są według jasnych zasad (np. zgodnie ze stawkami urzędowymi delegacji). Dla firm położonych w większych miastach koło Warszawy (takich jak np. Piaseczno) wybór takiej oferty oznacza po prostu niższe koszty nadzoru BHP. Te zapisy w umowie mogą być również istotne, jeżeli siedziba przedsiębiorstwa i miejsce prowadzenia prac nie są tożsame (np. firma ma siedzibę w Warszawie, a prowadzi budowę w Grodzisku Mazowieckim). Inaczej na kosztach samych dojazdów specjalisty od BHP można stracić fortunę.

Ile to naprawdę będzie kosztowało?

Wreszcie na koniec, decydując się na wybór jednej z ofert można przeprowadzić symulację kosztów w dłuższym okresie czasu (np. jednego roku). Policzmy wszystkie regularne usługi (takie jak np. szkolenia okresowe BHP, szkolenia z pierwszej pomocy), dodajmy do tego te, które mogą być potrzebne (takie jak np. wspominany wypadek przy pracy, dokumentowanie ryzyka zawodowego, kursy zawodowe) i policzmy ile będzie nas to realnie kosztowało w każdej z wybranych firm. Często okazuje się, że te oferty które na pierwszy rzut oka były najtańsze, są nawet o 300-400% droższe niż inne, które bez policzenia kosztów zostałyby odrzucone. Wybór jest więc prosty…

My nie stosujemy polityki ukrytych kosztów, zapraszamy do współpracy.